Talentgedreven werken vergroot de veerkracht van kinderen
Janneke Sol, leekracht op een basisschool en fan van de methode Talentgedreven werken, werd door Welzijn De Wolden geïnterviewd als voorbeeld van positieve gezondheid in de praktijk. Ze vertelt hoe ze kinderen aan het denken zet over hun talenten, met behulp van een kaartenset en talentgesprekken:
Janneke Sol uit Ruinen is overduidelijk fan van de werkwijze ‘talentgedreven werken’. Ze is al 35 jaar onderwijzeres en past de laagdrempelige en praktische manier voor het ontdekken van talenten graag toe. ,,Elke keer als ik het inzet, levert het stralende ogen en blije koppies op’’, vertelt ze.
Talentgedreven werken is ontwikkeld door Luk Dewulf en Els Pronk. Zij hanteren een ruimere omschrijving van het begrip talent dan de meeste mensen. Het gaat niet zozeer om wat je goed kunt, maar om bezigheden die energie geven, moeiteloos gaan, waar je blij van wordt en waarbij je de tijd vergeet. Janneke: ,,Je ontdekt die bezigheden aan de hand van een kaartenset en talentgesprekken. Er zijn 39 talenten en elk mens heeft er vaak wel vijftien. Je moet dan denken aan talenten als bijvoorbeeld bruggenbouwer, creatieve maker, ideeënfontein of samenbrenger.’’
Het zichtbaar maken van die talenten zorgt voor positieve gevoelens en dat vergroot vervolgens de veerkracht. Door de focus op het positieve ontstaat het vertrouwen dat eigenschappen en talenten ontwikkeld kunnen worden. Daardoor ga je nieuwe uitdagingen aan en geef je niet op als het even tegenzit. Talentontwikkeling is dan ook een onderdeel van Positieve Gezondheid, dat zich richt op wat voor mensen belangrijk is om zich goed te voelen.
Janneke geeft haar leerlingen graag veerkracht en zelfvertrouwen mee, als bagage voor hun verdere ontwikkeling in het leven. ,,Deze methodiek gaat dieper dan de gemiddelde lessen sociaal-emotionele ontwikkeling, wat een verplicht onderdeel is op basisscholen. Het laat kinderen zien wat er achter hun gedrag schuilt, waardoor ze antwoord krijgen op de vraag ‘wie ben ik?’. Bovendien gaat het uit van het positieve, onder het motto ‘wat je aandacht geeft, groeit’. Een druk kind wordt vaak gecorrigeerd, terwijl het ook een zogeheten ‘aansteker’ is. Door het positief te zien, gebruik je als leerkracht andere taal en dat zorgt voor een ander gevoel bij het kind. In plaats van ‘niet rennen’ zeg je dan ‘rustig lopen’.’’
De werkwijze is overigens niet alleen geschikt voor kinderen, ook volwassenen hebben er baat bij. In groepen helpt het om functies, rollen en taken te verdelen. Personen bloeien op en dat zorgt voor meer onderlinge verbondenheid. Janneke Sol richt zich als onderwijzeres uiteraard op kinderen. Ze is groepsleerkracht van groep 5/6 op basisschool Oostenbrink in Hollandscheveld. ,,Gemeente De Wolden, waar ik woon, heeft de werkwijze omarmd. Er worden meerdere keren per jaar trainingen en bijeenkomsten georganiseerd over talentgedreven werken. Ik heb er meerdere gevolgd en ga nu verder met de vervolgopleiding Talentenbouwers.’’
Ze grijpt elke gelegenheid aan om haar enthousiaste verhaal te vertellen aan collega’s en andere geïnteresseerden en in De Wolden is ze lid van een werkgroep die een inspiratiekist ontwikkelt voor alle basisscholen in de gemeente. ,,Op elke basisschool in De Wolden is in ieder geval één leerkracht die werkt als zogeheten talentenfluisteraar. De materialen in de kist maken het gemakkelijker om ook anderen ermee kennis te laten maken.’’ De methode sluit naadloos aan bij het uitgangspunt dat Janneke al haar hele werkzame leven toepast in het onderwijs. ,,Ik streef ernaar dat ieder kind met plezier naar school gaat om zo beter te kunnen leren. Daar word ik blij van.’’
Klik hier voor meer informatie over De Wolden kiest voor talent.
Deze website gebruikt cookies om onze website te laten werken, om u gepersonaliseerde content te tonen. Hieronder vindt u meer informatie over hoe wij cookies gebruiken.
Deze cookies zijn nodig voor essentiƫle functies zoals beveiligingsnetwerkbeheer en toegankelijkheid. Standaard cookies kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verzamelen informatie zoals hoeveel gebruikers onze site gebruiken of welke pagina's populair zijn, om ons te helpen de gebruikerservaring te verbeteren. Als u deze cookies uitschakelt, betekent dit dat we geen informatie kunnen verzamelen om uw ervaring te verbeteren.